4 ימים של רומא 2014

מרצה ד"ר אפי זיו
מדריכה רחל ספיר

יום חמישי, 13.3.2013

המראנו בבוקר, בטיסת אל על לרומא. תחנתנו הראשונה, לאחר הקפה הראשון בדרך, הייתה יצירתו המרשימה של ברניני, "האקסטזה של מריה תרזה", בכנסייה הבארוקית סנטה מריה דלה ויטוריה. משם המשכנו ברגל אל הכנסייה הענקית, העתיקה ביותר ברומא – סנטה מריה מג'ורה. שם ראינו את הפסיפסים העתיקים, למדנו על מבנה כנסייה קלאסית, עלינו לקברו של ברניני ונסענו למלון שלנו באותו רחוב – ויה קאבור. לאחר התארגנות ומנוחה במלון יצאנו לבקר בכנסייה הרנסנסית – סנט פייטרו אין וינקוליולמדנו על יצירתו של מיכלאנג'לו "משה". משם נסענו להתרגש בפונטנה די טרווי, סקרנו את כל הפסלים הרבים שם, טיילנו קצת באיזור וחזרנו למלון לארוחת ערב טעימה במיוחד.

יום ששי, 14.3.2013

לאחר ארוחת הבוקר נסענו למדינת הוותיקן, עקפנו את התור הארוך ונכנסו אל המוזיאון הגדול ביותר ברומא – מוזיאון הוותיקן. שוטטנו במסדרונות הארוכים, שמענו הסברים על יצירות נבחרות והתעכבנו במיוחד בשלוש תחנות חשובות בו. הראשונה הייתה החצר המתומנת ובה למדנו על התקופה הקלאסית ביוון באמצעות הפסל "אפולו בלבדרה" ומיד לאחריו צפינו ב "לאוקון ובניו", היצירה המאפיינת את "הבארוק ההלניסטי ביוון העתיקה ועמדנו על ההבדלים בין שתי התקופות. התחנה החשובה השנייה הייתה   החדרים ובהם ציורי הקיר של רפאל. התרכזנו בשלוש יצירות – הוויכוח, אסכולת אתונה והפרנסוס. תחנתנו השלישית הייתה כמובן קפלה הסיסטינית המרהיבה, בה התפעלנו מהתקרה של מיכלאנג'לו. בהמשך יצאנו אל הכיכר והכנסייה של סנט פטרוס בה חזינו ב"פייטה" המפורסמת של מיכלאנג'לו, בחופה של ברניני, בפסליו הענקיים ובמצבות הקבורה אותם יצר לאלכסנדר השביעי ואורבנוס השמיני ממשפחת ברבריני.  יצאנו לפיאצה אותה תיכנן ובנה גם כן ברניני ועמדנו על סוד גאוניותו. לאחר הפסקת הצהרים נסענו אל מוזיאוני הקפיטול, שם ראינו את מיטב יצירות האמנות של האימפריה הרומית כמו מרכוס אאורליוס על הסוס, "הזאבה הקפיטולינית" "הספינריו" – הילד המוציא קוץ מרגלו, "ונוס הקפיטולינית", "הזקנה השיכורה" ועוד. מהמוזיאון יצאנו לתצפית על הפורום הרומאי ושמענו סקירה על תולדות המקום. משם נסענו אל המלון והלכנו לארוחת ערב טובה במסעדה סמוכה ואינטימית.

יום שבת, 15.3.2013

את הבוקר התחלנו בביקור בווילה פרנזינה בה צייר רפאל, יחד עם ציירים נוספים את סיפור האהבה של פסיכה ואמור וציורי קיר מרהיבים נוספים. התפעלנו מהיכולת שלו בציור אשלייתי מדהים ושמענו את סיפורו של אוגוסטינו קיג'י, האיש אשר עבורו נבנתה הווילה המופלאה. משם, לאורך הנהר הלכנו לבית הכנסת הגדול של רומא והגטו היהודי. שמענו סקירה על הגטו והיהודים של רומא. ראינו את  את "מזרקת הצבים" שנוצרה על ידי שני פסלים וברניני הוסיף את הצבים הנפלאים שעל המזרקה. משם הגענו לכנסייה הישועית הראשונה – איל ג'זו ובה תקרה מדהימה ב"תעתועי עין" מעשה ידיו של הצייר, המכונה בצ'יצ'ה. הבטנו בתקרה באמצעות מראה גדולה שהקלה על הצפייה. דרך סמטאות האזור הגענו לכנסייה ישועית נוספת – סנט איגנציו, על שמו של מייסד המסדר, איגנציו לויולה. שם התפעלנו לא רק מהתקרה, מעשה ידיו של הצייר הישועי אנדריאה פוצו, אלא גם מהכיפה המצויירת אשר יוצרת אשליה מוחלטת כי זוהי כיפה כאשר במציאות היא מצויירת על משטח שטוח לחלוטין. ראינו בכנסייה זו עוד קפלת קבורה מרהיבה, בארוקית, מעשה ידיו של תלמידו של ברניני. המשכנו אל הפנתיאון שם עשינו הפסקת צהרים. לאחריה התחלנו בסיור מקיף באזור. תחנתנו הראשונה הייתה כמובן הפנתיאון עצמו, למדנו עליו גם בתוכו וגם בסיור סביבו. בסמוך ראינו את המונומנט של ברניני – הפיל והאובליסק ונכנסנו אל כנסיית סנטה מריה סופרה מינרבה. שם ראינו את קברו של פרא אנג'ליקו, פסלו של מיכלאנג'לו – ישו וראינו קפלה אותה עיטר פיליפינו ליפי. משם הלכנו לכנסיית סנט לואיג'י דאי פרנצ'זי ובה ראינו את שלושת הציורים של קאראואג'יו המספרים את סיפורו של מתי האוונגליסט. – קריאת של ישו למתי, המלאך ומתי והמרטירים של מתי. לא הסתפקנו בכנסייה זו ונכנסנו לכנסייה נוספת באזור – סנט אגוסטינו ובה ראינו ציור נוסף של קאראואג'יו – המדונה ועולי הרגל. באותה כנסייה ראינו על העמודים  כמה מנביאי ישראל ומגילות בידם ובהן פסוקים מהתנ"ך. המרשים ביותר היה כמובן ישעיה של רפאל. הדרך הייתה קצרה אל פיאצה נבונה על שלוש המזרקות המקשטות אותה. התעכבנו במיוחד על זו של ברניני – מזרקת ארבעת הנהרות. קפצנו לראות את "הפסל המדבר" – פסקווינו (פשקוויל…) וחלק הספיקו להיכנס לכנסייה, פרי תכנונו של בורומיני – סנט אנייזה אין אגוני. משם הלכנו ברגל, בגלל הפגנה גדולה שחסמה כבישים ברומא, למסעדה טובה בה הנעימו לנו את הערב במוסיקה של קטעי אריות ושירים נפוליטניים. נסענו למלון וכך הסתיים היום השלישי.

יום ראשון, 16.3.2013

תחנתנו הראשונה הייתה אחד משיאי הטיול – הביקור בגלריה בורגזה. שהינו שם שעתיים מבלי שהבחנו איך הזמן חלף לו ביעף. התחלנו עם יצירתו הניאו קלאסית של אנטוניו קאנובה – ונוס המנצחת ולמדנו עד כמה דומה סגנון התקופה הזו לסגנון הרנסנס והסגנון הקלאסי ביוון. ההמשך היה יצירות המופת של ברניני – דוד, אותו השווינו כמובן לדוד של מיכלאנג'לו, אפולו ודפנה, האדס חוטף את פרספונה, איניאס אביו ובנו ועוד. התוודענו לציוריו הראשונים של קאראואג'יו וגם את ציורו האחרון – דוד וגוליית. בקומה השנייה ראינו עוד יצירות של ברניני, כולל היצירה הראשונה שלו מגיל 9. ראינו את רפאל, בוטיצ'לי, טיציאן ועוד. משם נסענו אל כנסיית סנטה מריה דל פופולו כדי לצפות בעוד יצירות של ברניני ורפאל בקפלת קיג'י. את שתי היצירות של קאראואג'יו לא הצלחנו לראות בגלל המיסה שנערכה שם. הלכנו אל פיאצה ספניה, שמענו הסברים וראינו את משה מחזיק בידו קלף ובו פסוק מספר בראשית. שם גם עשינו את הפסקת הצהריים. אחר הצהרים ביקרנו במוזיאון נוסף, המוזיאון של משפחת דוריה פמפילי. מוזיאון מאד לא ידידותי לצופה אך הרווח היה שוב כמה יצירות של קאראואג'יו, יאן ברויכל ועוד.בדרך לשדה התעופה סיימנו את הסמינר בהתבוננות ביצירה נוספת של ברניני – האקסטזה של לודוביקה, בכנסיית סנט פרנצ'סקוס א ריפה. משם עשינו את דרכנו לשדה התעופה וטסנו הבייתה באל על בטיסה מאוחרת.

כך תם לו סמינר תרבות ואמנות גדוש וממצה, תוך תקווה גדולה שלנו כי החוויות, הלימוד והמושגים הרבים אותם למדנו ישארו שגורים אצל כולכם.
להתראות בטיולים הבאים ובהרצאות.

ד"ר אפי זיו
רחל ספיר

נ.ב. רשימת ספרים שהוזכרו בטיול

הכיפה של ברונלסקי, רוס קינג

לקראת המלצתי הבאה על ספרו החדש של רוס קינג, שמתי לב שלא המלצתי על ספרו הקודם, שיצא לאור בארץ כבר בשנת 2003 והנקרא – הכיפה של ברונלסקי. הספר פורש יריעה רחבה ומרתקת על אדריכל הרנסנס עצמו, על פירנצה של תחילת המאה ה-15 ועל בנייתה של הכיפה האדירה של הדואומו בפירנצה. הכיפה, המתנשאת לגובה של מעל 100 מטר הייתה פרויקט הנדסי שאך ורק ברונלסקי העז ליטול עצמו. העז וניצח בגדול. אין זה ספר טכני, זהו למעשה רומן סוחף על חייו של האיש אשר ראו בו הוזה בתחילה ולבסוף הסכימו כולם כי היה אחד מגאוני האנושות. מרתק, מומלץ יצא לאור ע"י הוצאת דביר, בשנת 2003, , תרגום: רוני רייך

מיכאלאנג'לו והתקרה של האפיפיור, רוס קינג

הספר אינו חדש והתחוור לי רק לאחרונה , כי רבים לא מכירים אותו ולכן אני מביא אותו בפניכם, לא כהמלצה אלא כחובה ! לכל מי שאוהב אמנות, היסטוריה וסיפורים אישיים על האמנים. רוס קינג, חוקר אמנות במקצועו, כותב בצורה מרתקת את סיפור ארבע השנים בהם מבלה מיכאלאנג'לו על פיגום בתקרת הקפלה הסיסטינית. הסופר מצייר תמונה נהדרת של חיי היום יום על הפיגום מצד אחד ועל תהפוכות הפוליטיקה ברומא של תחילת המאה השש-עשרה, יחד עם מערכת יחסיו של מיכאלאנג'לו עם האפיפיור, אמנים אחרים וייסוריו לקראת סיום העבודה שעליה אמר וזארי – " אין עוד שום יצירה שתשווה לה, וגם לא תוכל להיות". אין צורך לומר כי מי שעדיין לא קרא את הספר – שירוץ לקרוא אותו מיד.

הגבירה וחד הקרן – טרייסי שבליה

בטיול האמנות לפריז ביקרנו כמובן במוזיאון קלוני – המוזיאון הלאומי לימי הביניים. שם, באולם מרשים במיוחד, תלויים 6 שטיחי קיר מדהימים ביופיים המספרים על חמשת החושים ומתארים גבירה עם חד קרן. כדי להבין את הנושא, הטכניקה, הרעיון והנושא בכללו מצאתי לנכון להמליץ כאן בחום על ספרה של טרייסי שבליה – הגבירה וחד הקרן. כמו בשאר הספרים שלה, העוסקים ביצירות אמנות, שוזרת המחברת עובדות היסטוריות חשובות ומרתקות בספור עלילה. טכניקה זו מסייעת לקורא לקרוא בשקיקה את הספר וללמוד פרק חשוב בתולדות האמנות. זו בוודאי דרך יחידה לשוחר האמנות שלא יתחיל לנבור כעת במאמרים ובספרים מקצועיים העלולים שלא לעניין אותו. אני ממליץ מאד על הספר שיצא בשנת 2003 בהוצאת כנרת בית הוצאה לאור. ההנאה מובטחת.

מלאכים ושדים-הסרט והספר

הסרט – מלאכים ושדים – בעקבות רב המכר של דן בראון. מככבים בו תום הנקס ואיילת זורר הישראלית. אין ספק שלכל מי שנהנה הספר מובטחת חוויה מהנה גם בסרט אשר מתרחש כולו ברומא ! מי ששכח, עוסק הספר בפרשייה מסתורית בת 400 שנה של ארגונים וסמלים עתיקים, שחוצים אתרים מלהיבים ברומא ומגיעים לשיא בקרית הוותיקן – בקפלה הסיסטינית ובפיאצה סנט פטרוס. ספר (וסרט)חובה לכל האוהבים את רומא ומתעניינים בהרפתקאות המשלבות עובדות היסטוריות עם דמיונו ידיעותיו הרחבות של הסופר הפורה דן בראון.

הפרינצ'יפסה

את הספר הנפלא הזה קראתי ברומא, ישבתי בפיצה נבונה ובאתרים אחרים שם. לאחר קריאת הספר המרגש הזה, תוכלו להבין עד כמה זה היה מסעיר – לקרוא אותו ברומא ! ברומן המשלב עובדות ובדיה מפיח הסופר הגרמני פיטר פרנגה רוח חיים בדמויותיהם של לורנצו ברניני ופרנצ'סקו בורמיני, שני האדריכלים שהקימו במאה השבע-עשרה את "רומא החדשה", וביריבות המרה ששררה ביניהם. לרומא של שנת 1623, המצפה בקוצר רוח לבחירתו של אפיפיור חדש, מגיעה צעירה אנגלייה יפהפייה, פיקחית ותאבת חיים וחופש. שמה קלריסה, אך בפי כל היא מכונה פרינצ'יפסה – נסיכה. בביתה העשיר והמכובד של דודניתה היא פוגשת את לורנצו ברניני ופרנצ'סקו בורומיני ונשבית בקסמיהם. שניהם אמנים גאונים: ברניני הוא פסל, גבר מבריק, אלגנטי, אהוב הנשים וחביב האפיפיור; בורמיני הוא סתת, בעל כישרון יוצא דופן, מופנם ושואף לשלמות. אל מול התפאורה רבת ההוד של רומא – עיר של ניגודים, של ברק ושל אומללות, של כאוס ושל גאונות – היא לומדת מהם את רזי האמנות והאהבה. כשלכס עולה אפיפיור חדש הוא ממנה את ברניני ובורמיני לאדריכלים של רומא החדשה – עיר של ארמונות, כנסיות ושכיות חמדה שלא תהיה שנייה לה בעולם. אולם אהבתם של השניים לקלריסה מאיבה על הפרויקט השאפתני והופכת את שני הידידים לאויבים מושבעים. הפרינצ'יפסה הוא רומן היסטורי רחב יריעה הכתוב בתנופה ובנדיבות ומשכיל להפוך את רומא המתחדשת לגיבורה של ממש, מלאת חיים וכוח. עלילתו, המבוססת על אירועים היסטוריים, מכסה תקופה של חמישים שנה ויותר, שבה נולדו בעיר יצירות מופלאות שאותן ניתן לראות ולהעריץ עד היום.

סודות אלי האולימפוס, ד"ר אפי זיו

המיתולוגיה היוונית עדיין מרתקת קוראים רבים ברחבי העולם, ונוכחת בכל תחומי החיים. אך אף אם נדמה שאנו בקיאים בה, יש עוד שלל סיפורים ודמויות שרק מעטים מכירים. ספרו של דר, אפי זיו מתחקה אחר פולחני האלים ומקורם, מספר את הרפתקאותיהם ומציג את היחסים ביניהם, ואת אלה שבינם לבין דמויות אחרות במיתולוגיה.
תמצאו בו מידע מקיף וממצה על כל אחד מהאלים. אין עוד צורך לחפש בנפרד ולדלות את הסיפורים, התפקידים והתכונות של כל אל מספרים וממקורות שונים – כולם מרוכזים בצורה מסודרת ונוחה.
וגם: תמצאו בו מאות יצירות אמנות מרהיבות שנוצרו בהשראת המיתולוגיה. בספר מפורטים הכללים הפשוטים שעל פיהם תוכלו לזהות את הדמויות ואת הסיפור המיתולוגי עצמו בתוך היצירה.