סכום סמינר תרבות ואמנות באמיליה רומאנה 2022

יום 1. יום שני, 5.9.22

יצאנו בטיסת בוקר של אל על למילאנו ומיד יצאנו לבולוניה. בדרך שמענו הרצאה על התפתחות ההיסטוריה של האמנות לתקופותיה. עצרנו לחנייה קצרה בעיר מודנה, שם ראינו את הדואומו, מיצג של פייטה, הראשונה בטיול זה, של גווידו מצוני בכנסיה סמוכה. הגענו לבולוניה, התארגנו במלון בו נשהה כל השבוע ויצאנו לארוחת ערב משותפת.

בולוניה, מבט כללי

יום 2. יום שלישי, 6.9.22

זהו יומה של בולוניה. התחלנו את הסיור בנסיעה באוטובוס אל המוזיאון העירוני המרתק – "פינקותקה נציונלה". במוזיאון ראינו יצירות מתקופות שונות, החל מאמנים שציירו בסגנון הביזנטי, דרך אמני הרנסנס ועד אמני בולוניה הידועים גוידו רני ומשפחת קאראצ'י להם הוקדשו מספר אולמות במוזיאון. חלק מהאולמות היו סגורים לקהל עקב שיפוצים.

פינקוטקה נציונלה, בולוניה

משם נסענו באוטובוס אל כנסיית "סנט דומניקו" ובו הקבר המפורסם, של דומניקוס, מייסד המסדר הדומיניקני, המעוטר בפסלים,  גם של מיכלאנג'לו הצעיר. את הקבר עצמו יצר ניקולו די בארי אשר קיבל בשל עבודתו זו את הכינוי ניקולו דל ארקה. בכנסייה ראינו גם את קברם המשותף של גוידו רני ואליזבט סיראני ולמדנו , שיעור ראשון, על הציור הנוצרי בצפייה על יצירתו של פיליפינו ליפי.

משם צעדנו אל מרכז העיר, עשינו במדרחוב את הפסקת הצהרים עברנו בארקדות של העיר המשתרעות לאורך 38 (!) ק"מ והגענו אל הבזיליקה על שם פטרוניוס, הבישוף של העיר. בחזית הנקייה התבוננו בתבליטים של האמן מסיינה – ג'אקופו דה קוורצ'ה. בפנים התפעלנו מהגודל העצום (הכנסייה החמישית בגודלה בעולם) ונכנסנו אל "הקפלה של המלכים", ראינו סצנות מסיפורי המלכים שהגיעו לישו העולל וממול ראינו את הקיר של יום הדין האחרון, כולל הגיהינום ובו, בין שאר הדמויות, גם מוחמד.

סן פטרוניוס, בולוניה
מוחמד בקפלה של המאגים, סן פטרוניוס, בולוניה

משם, בין המדרחובים, נכנסו אל כנסיית "סנטה מריה דלה ויטה" ועמדנו נפעמים מול "הפייטה" של ניקולו דל ארקה המוכר לנו כבר. 6 דמויות הבעתיות ביותר עומדות ומקוננות מול גווייתו של ישו. היצירה כולה עשויה מחימר והייתה יוצאת דופן מאד לתקופתה.

ניקולו דל ארקה, הפייטה, סנטה מריה דלה ויטה, בולוניה

עלינו לקומה השנייה כדי להתפעל מיצירה דרמתית נוספת, של אמן בשם אלפונסו לומברדי, הלווייתה של מריה.

אלפונסו לומברדי, הלוויה של מריה

בפיאצה גרנדה שמענו הסברים על הארמונות המקיפים את הפיאצה, הזכרנו את גרגוריוס ה-13, יליד בולוניה אשר הנהיג את "הלוח הגרגוריאני" המשכנו לפיאצה נטונו (נפטון) ובה קיבלנו הסבר על המזרקה של ג'מבולוניה .

המזרקה של נפטון, ג'אמבולוניה

התחנה האחרונה ליום בולוניה הייתה כנסיית סנט פייטרו, הדואומו של בולוניה, והשתוממנו לראות גם שם יצירת "פייטה" הבעתית מאד המזכירה מאד את היצירה הקודמת, גם היא של אותו אלפונסו לומברדי .

אלפונסו לומברדי, הפייטה, סן פייטרו, בולוניה

יום 3. יום רביעי, 7.9.22

זה היום של רוונה. נסענו כשעה אל עיר הפסיפסים המפורסמת ובחנו מקרוב אתרים רבים. פגשנו במדריכה לוצ'יאנה על האופניים והתחלנו בכנסייה הנמצאת מחוץ לעיר – "סנט אפולינרה אין קלסה". בכנסייה זו השתמר האפסיס המקורי ולמדנו במקום כיצד להתבונן ולהבין את האמנות הביזנטית הייצוגית והסמלית.

הבזיליקה ע"ש אפולינרה, קלאסה, רוונה

משם נסענו אל מרכז העיר,  והתחלנו במסע היכרות עם האתרים הנוספים של העיר. נכנסו לשני בתי הטבילה, ראינו את האיקונוגרפיה הדומה בשני המבנים ולמדנו להתחיל ולזהות קדושים שונים.

בית הטבילה, רוונה

התפעלנו מהבזיליקה של "סנט אפולינרה נואובו" ובה שני הקירות הצדדיים מלאים עד אפס מקום בפסיפסים מרהיבים.

הבזיליקה אפולינרה נואובו, רוונה

עצרנו ליד הקבר של דנטה אליגיירי, איש פירנצה הקבור ברוונה ושמענו את סיפור הקבר המפואר. משם, לאחר הפסקת צהרים, הגענו  אל המאוזוליאום של גאלה פלצידיה, קיסרית ואחות הקיסר של רומא. ראינו את הפסיפס של "ישו הרועה הטוב" ופסיפסי היונים.

המאזוליאום של גאלה פלצידיה, רוונה

גולת הכותרת, שזכתה לקריאות התפעלות הייתה כנסיית "סנט ויטלה". בכנסייה זו עמדנו מול שני הפנלים האחד של יוסטיניאנוס והשני של אשתו הקיסרית תיאודורה. שמענו את סיפור שלטונם והתבוננו גם בשאר מרכיבי הפסיפסים הזוהרים באפסיס של הכנסייה המרשימה, שאינה בזיליקה, מבחינה אדריכלית, אלא מבנה מרכזני. משם עשינו את הדרך חזרה לבולוניה, ערב חופשי.

סאן ויטלה, רוונה

יום 4. יום חמישי, 8.9.22

זהו יומן של שתי ערים קסומות –פרארה ומנטובה. בפרארה המתינה לנו המדריכה עימנואלה אשר בנועם הליכותיה הוליכה אותנו בין שכיות החמדה של העיר. תחנתנו הראשונה הייתה ה"קסטלו" המבצר המוקף מים, מקום מגוריה של משפחת אסטה, אחד מהגדולים והמרשימים בצפון איטליה.

המשכנו אל עבר מוזיאון הדואומו, צפינו על פסלו של סבונרולה, לא ראינו את חזית הדואומו ולא נכנסנו אליו כי היה בשיפוצים. במוזיאון ראינו פסלים נפלאים המייצגים את חודשי השנה, שטיחים ענקיים המתארים את חייהם של שני קדושי העיר, פסל מרהיב של ג'אקופו דלה קוורצ'ה המתאר את מדונה והילד ואת יצירת המופת של קוסמו טורה – הבשורה.

יאקופו דלה קוורצ'ה, פרארה

משם הלכנו אל כנסייה בה מוצגת עוד יצירה של גוידו מצוני, ושמענו הסברים על ההבדלים בסגנון הפיסול בין פירנצה לצפון איטליה.

גווידו מצוני, הפייטה, סן מיקלה, פרארה
גווידו מצוני, פרט, סן מיקלה, פרארה

משם נסענו באוטובוס להכיר את העיר הרנסנסית המפוארת ושמענו מהמדריכה סקירה על פועלה של משפחת אסטה. חלפנו ליד "ארמון היהלומים" המרשים והיוצא דופן בחיצוניותו. ביקרנו בארמון סקיפנויה המחודש והתפעלנו מהאולם המרשים של חודשי השנה ומציורי הקיר שנותרו מושלמים של הצייר פרנצ'סקו דל קוסה. עשינו בעיר הקסומה הזו הפסקת צהרים ומשם נסענו אל העיר מנטובה.

ארמון "היהלומים", פרארה

נסענו אל העיר מנטובה ותחנתנו הראשונה הייתה "פאלאצו טה" אחד מארמונות משפחת גונזגה, יצירתו המופלאה של האדריכל והצייר ג'וליו רומנו. כל אולם הרשים יותר מקודמו. ראויים לציון – האולם של הסוסים, הציורים הארוטיים מאד באולם של פסיכה ואמור והאולם המפתיע – ניצחון האלים על הגיגנטים, בו לא הצלחנו להבחין היכן מסתיים הקיר ומתחילה התקרה…

אולם הגיגנטים, פאלאצו טה, מנטובה

משם נסענו אל מרכז העיר ונכנסנו אל כנסיית "סנט אנדריאה" פרי תכנונו של ליאון בטיסטה אלברטי. נכנסנו אל הכנסייה והופתענו מגודלה העצום, הפאר הרב ויצירות המופת בה. חלקנו כבוד לצייר מאנטנייה אשר קבור שם. התפעלנו (והתבלבלנו…) מקישוט הקירות ב"תעתועי עין" האופייניים כל כך לכנסייה זו.

ליאון בטיסטה אלברטי, סנט אנדראה, מנטובה

נשארנו בעיר עוד שעה קלה להפסקת ערב קלה ומשם חזרנו לבולוניה.

יום 5. יום ששי, 9.9.22

היום הוא יומה של העיר פדובה. שמנו פעמינו אל  הקפלה אותה עיטר ג'וטו ובזכות יצירתו שם הוא נחשב ל"מבשר הרנסנס". שמנו לב להבדלים הדרמתיים בין הציורים שלו לבין הציור הביזנטי ששימש את כל האמנים במשך למעלה מאלף שנים. דיברנו על הקפלה באוטובוס והגענו אל הקפלה. כולנו התפעלנו והתרגשנו מיצירת המופת של ג'וטו.

ג'וטו, קפלה סקרובני, פדובה

משם צעדנו אל מרכז העיר, נכנסנו אל  ארמון השלטון והמשפט ושוטטנו בכיכר השוק מסביב, הגענו אל בית הקפה הוותיק – פדרוקי, ועשינו שם את הפסקת הצהרים. משם המשכנו אל הכנסייה הגדולה ביותר בעיר – "איל סנטו". בדרך עצרנו בפיאצה אנטנורי ושמענו את הסיפור המרתק. הגענו, דרך סמטאות העיר הקסומה אל רחבת הכנסייה הענקית. לפני כניסתנו בחנו היטב את פסל הפרש של דונטלו, אשר היה פסל הפרש הראשון בתקופת הרנסנס ועמדנו על ההתחלות הקשות של פסל מהסוג הזה.

כנסיית "איל סנטו", פדובה

נכנסנו אל הכנסייה הענקית וגם ממנה התפעלנו. עברנו בקפלת הקבר שלו, למדנו על התבליטים המפתיעים באיכותם של פסלים ששמם לא ידענו כלל קודם לכן. משם נכנסנו אל הקפלה הכי מפוארת בכנסייה – הקפלה של השרידים הקדושים של הקדוש, לשון ולסת. את התבליטים של דונטלו במזבח של האפסיס לא ניתן היה לראות.

קפלת השרידים הקדושים, פדובה

המשכנו לטייל בדרך אל החנייה ושמענו הסברים על הכיכר הגדולה והמרשימה הנקראת – "פראטו דלה וולה". האוטובוס המתין לנו בסמוך בפיאצה הנקראת על שמו של יצחק רבין ז"ל. משם המשכנו לבולוניה לערב האחרון בעיר הקסומה.

יום 6. יום שבת, 10.9.22

היום הוא יומה של פארמה, אשר הפתיעה את כולנו בעושר האתרים בה. תחנתנו הראשונה הייתה ביקור במחלבה המייצרת את הגבינה המפורסמת פרמיג'אנו רג'אנו. למדנו על כל שלבי ההכנה וחלקנו גם קנה שם את המוצרים. כך למדנו על פן נוסף וחשוב בתרבותה של הארץ המקסימה בה אנחנו לומדים ומבלים.

משם נסענו למרכז העיר ונעזרנו במדריכה מקומית. הביקור הראשון היה בארמונה של משפחת פרנזה – ארמון פילוטה. בו ראינו את התיאטרון המרשים העשוי כולו עץ וסיירנו במוזיאון. משם צעדנו אל – מנזר הנשים סן פאולו, ובו ראינו את החדר של אם המנזר. החדר של קורג'יו שצייר, במנזר, נושאי מיתולוגיה ואלגוריות.

קורג'יו, החדר של אם המנזר, ג'ובנה דלה פיאצ'נזה

לאחר הפסקת צהרים ביקרנו בכנסיית סנטה מריה דלה סטקטה ובה ראינו יצירה פיסולית נפלאה של "הפייטה" ויצירות מרהיבות של פרמיג'אנינו.

הפייטה, סנטה מריה דלה סטקטה, פארמה

משם, בדרך של סמטאות עתיקות נכנסנו אל בית הטבילה המרשים והמפואר – עדות לעושרה של העיר בתקופת ימי הביניים והרנסנס, עמדנו על מרכיבי העיטורים הרבים שלו.

בית הטבילה, פארמה

משם נכנסנו אל הדואומו של העיר. הדואומו, אשר מבחוץ הינו חסר קישוט לחלוטין, אך בפנים הוא מעוטר ומקושט עד אפס מקום ביצירות מרהיבות. שיא היצירה היא הכיפה המעוטרת על ידי הצייר קורג'יו אשר פעל רבות בעיר. התפעלנו גם מהתבליט של בנדטו אנטלאמי – ההורדה מהצלב, אותו יצר לפני כשמונה מאות שנה. הוא היה גם האדריכל הראשון של בית הטבילה.

אנטאלמי, ההורדה מהצלב, 1200

נסענו למילאנו, התארגנו במלון ואכלנו ארוחת ערב משותפת. נאמרו דברי ברכה וסיכום, המדריכים קיבלו שי מהנוסעים (- הזדמנות נוספת שלנו להודות לכולכם על כך), וחזרנו למלון ללינת לילה.

יום 7. יום ראשון, 11.9.22

היום האחרון של סמינר האמנות והתרבות במילאנו, החל בביקור במוזיאון ה"בררה". המוזיאון נמצא באקדמיה לאמנות וממוקם בסביבה קסומה וייחודית. מרבית אנשי הקבוצה לא הכירו את המוזיאון והוא היווה הפתעה מיוחדת במינה. ראינו את פסלו של קאנובה – נפוליון, ציורים של בליני, מאנטניה, טינטורטו וכמובן את יצירות המופת של פיירו דלה פרנצ'סקה, רפאל וקאראואג'יו. קינחנו ביצירה האחרונה במוזיאון, "הנשיקה" של הצייר הוונציאני, פרנצ'סקו הייז.

מאנטניה, הפייטה
פרנצ'סקו הייז, הנשיקה

עשינו הפסקת קפה באזור התוסס של מוזיאון הבררה ומשם, המשכנו לכיוון הדואומו. עמדנו מול החזית של לה סקאלה, למדנו על המונומנט של לאונרדו. נכנסנו לגלריה על שם ויטוריו עימנואלה השני, המלך הראשון של איטליה וראינו את סמלי שלוש ערי הבירה של איטליה ואת הסמל של משפחת סבויה.

הפסיפסים במרכז הגלריה ע"ש המלך ויטוריו עימנואלה השני

יצאנו משם ועמדנו נפעמים מול הדואומו העצום, השלישי בגודלו בעולם והיחידי באיטליה שהינו מבנה גותי על כל היבטיו של הסגנון הזה. עלינו במעלית אל גג המבנה העצום, ואין ספק כי הייתה זו חוויה עצומה שלא תישכח במהרה.

ה"תומכות הדואות" , הדואומו של מילאנו

התפזרנו לשוטט במילאנו באופן עצמאי. משם נסענו אל שדה התעופה, לטיסתנו הביתה, וכך תם לו סמינר תרבות ואמנות ממצה ומקיף בצפון איטליה.