טעימות של אמנות

פרטי ההרצאה:

הקתדרה קרית אונו
06/11/2023
10:30
שני
03-5353635,
טעימות של אמנות

 

 

סדרה חדשה מיוחדת במינה. היצירות הגדולות באמנות מסתירות לעתים סיפורים קטנים ומרתקים על האמן, על המזמין, התקופה בה נוצרה היצירה, האנקדוטות הקטנות והמשעשעות ההופכות את הצפייה לסיפור מרתק ומעניין במיוחד. כל תחומי החיים באים לידי ביטוי ביצירות האמנות והחיים עצמם מתוארים גם כן. כל הרצאה עוסקת בנושא חתך אחר וסוקרת את התייחסות האמנות – בציור, פסול ואדריכלות.

  1. יצירות שעוררו שערורייה
  2. מי אמר שאין הומור ובדיחות באמנות?

"האמנות היא בבואה של המציאות", לא כן? בחיים אנו נהנים מדי פעם מחוש הומור, מבדיחות וצוחקים צחוק גדול ומשחרר. גם האמנות מביאה לנו, כבר מן העת העתיקה, רגעים של צחוק, חיוך והרגשה טובה. נסקור יצירות רבות שנועדו להביא חיוך אצל הצופה ונחייך גם אנו. "ההומור הוא ידידנו הנאמן המלווה אותנו בדרכנו, גם באמנות".

  1. פסיכה ואמור – סיפור אהבה מרגש ויצירות מופת בלתי נשכחות

הסיפור המיתולוגי המפורסם של הסופר הרומי אפוליאוס מהמאה ה-2 לספירה, הביא לעולם את אחד מסיפורי האהבה בו שזורים יופי, נדרי אהבה, בגידה והפי אנד מרגש ושמח. נשמע את הסיפור תוך כדי צפייה ביצירות האמנות הנפלאות המתארות את זוג האוהבים והרפתקאותיהם.

  1. יצירות אמנות או הטרדות מיניות ? כנראה גם וגם…

הטרדות מיניות לא החלו בימינו. כבר בתנ"ך מוזכרות כמה הטרדות כאלה, ואף כאלה שהאישה היא המטרידה כמו יוסף, דלילה, בנותיו של לוט. נעסוק בסיפורי הטרדות כאלה באמצעות יצירות מופת מכל הזמנים.

  1. "יש לנו אפיפיור"

כיום, האפיפיור הינו רק דמות דתית בלבד. עד לא מזמן הוא היה ראש מדינה גדולה וחשובה במרכז איטליה, שהתקיימה במשך 1,100 שנה ! נשמע את סיפורה של המדינה הזו, נלמד על אופן בחירת האפיפיור, על המלחמות אליהן יצא, על כניעתו או ניצחונו מול ראשי מדינות , על מפעלי הבנייה שיזמו האפיפיורים ועוד.

  1. הקתדראלות המפוארות של אירופה

אנו עומדים משתאים אל מול יכולת הבנייה של הבנאים שהפציעו במאה ה-11 והביאו לעולם סגנון חדש ומרהיב של מבנים ענקיים, העומדים על תילם עד היום הזה. נשמע על ההמצאות החדשות לעומת הסגנון הקודם, הרומנסקי, ונטייל בין הקתדראלות המפורסמות ביותר.

  1. הקפלה הסיסטינית ברומא

פאר היצירה של תקופת הרנסנס ושיאו האישי של מיכלאנג'לו בהתמודדות עם טכניקת הפרסקו בציור על גבי תקרות וקירות. נשמע את סיפור המבנה הפרטי של האפיפיורים וננסה להתמצא בין אלפי הדמויות המצוירות באלפיים מ"ר של ציור רנסנסי.

  1. "הגיל השלישי" ביצירות אמנות

האמנות, כבבואה לחיים עוסקת בתיאורי אנשים מבוגרים. במשחק עם הנכדים, בסיפורים על מבוגרים ונערות צעירות כמו בנותיו של לוט, בכבוד שרחשו אל האיש הזקן. הרצאה מרתקת בה נסקור יצירות מופת העוסקות בתיאור המבוגרים.

  1. שירה ומוזיקה באמנות

"מוזיקה היא שפה שאינה זקוקה לתרגום אלא לציור" (פתגם עממי עתיק). נושא השירה והמוזיקה היה תמיד פופולארי באמנות, כבר מיוון העתיקה. אמנים רבים, בתקופות שונות, עסקו בנושא. ההרצאה תיקח אותך למסע מופלא בעקבות יצירות מרתקות העוסקות בשירה ובמוזיקה

  1. הרפואה ביצירות אמנות

חולים ורופאים מככבים ביצירות אמנות רבות. נתחיל עם אלי הרפואה במיתולוגיה, נמשיך עם נחש הנחושת התנכ"י ונסיים ביצירות מופת כמו "שיעור האנטומיה של ד"ר טולפ, מעשה ידיו של רמברנדט.

  1. ארמונות המספרים סיפורי אהבה

פטרוני האמנות הגדולים, דאגו לקשט את הארמון ואת הווילה בציורי קיר מרהיבים. כמה מעניין יהיה לגלות שהנושא האהוב על כולם, ללא יוצא מן הכלל – הוא סיפורי אהבה. נסייר במבנים מפוארים כאלה ונשמע על סיפורי האהבה.

  1. "תעתועי עין"

ציור מהווה לכאורה אשליה של מציאות. אך ישנן יצירות שקשה יהיה להאמין כי אלו הם ציורים ולא מציאות ממש. מה שנקרא "אשליה אופטית מוחלטת". נסקור את ראשיתה של וירטואוזיות מפתיעה זו ונסייר לאורך השנים עד ימינו אנו.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דילוג לתוכן