איטליה שלא הכרת

איטליה שלא הכרתם – בראי האמנות

מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה.

מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן הנוצרי באמנות",  "מיתולוגיה עכשיו", "גיבורי המיתולוגיה היוונית".

טיולי עומק וירטואליים בעריה הקסומות של איטליה בסדרה חדשה ומרהיבה. נטייל בערי איטליה הקסומות, אך הפחות מתויירות על ידי המטייל הישראלי. בסיור הווירטואלי נלמד על ההיסטוריה, התרבות, האמנות והמבנים החשובים והמעניינים.

הסדרה מהווה השלמה לסדרות האחרות על איטליה ותמלא את החסר אצל כולנו. לכל עיר תוקדש הרצאה מלאה, שתלווה בתמונות מרהיבות ובהסברים מרחיבי דעת.

תולדותיה של כל עיר, עתיקותיה, סגנונות הבנייה, מונומנטים חשובים, כיכרות ומזרקות, מוזיאונים וכנסיות. מפגש מרתק עם ההיסטוריה, התרבות והאמנות של איטליה.

קורות המשפחות השליטות שהיו פטרוניות אמנות חשובות בערים השונות, האמנים הנודעים שפעלו באותן ערים במהלך המאות, הארמונות שהוקמו והמוזיאונים המרהיבים, המאכסנים את מיטב יצירות האמנות האיטלקית, שהשפיעה בהמשך, על כלל האמנות האירופאית.

 נושאי ההרצאות
הרצאה 1 – מילאנובירת התרבות והפיננסים של צפון של איטליה

מלאה בשכיות חמדה שאין שני להן. נלמד את תולדות העיר ונסייר בשדרות הרחבות בה. נעמוד משתאים מול "הסעודה האחרונה" של ליאונרדו דה וינצ'י באולם האוכל של סנטה מריה דלה גרציה ונלמד מדוע היצירה כה פגומה. פלאצו ריאלה, הדואומו המפואר, וגם רונדניני. נטפס על גגו של הדואומו המרשים, הכנסייה השנייה בגודלה בעולם. נלמד את סיפורו של בית האופרה לה סקאלה המפורסם. נראה את ה"פייטה" האחרונה של מיכאלאנג'לו ונבקר במוזיאון "בררה" הידוע באוסף היצירות המדהים בו.. ארמונותיה, טירותיה וכנסיותיה מאכלסים אוצרות אמנות איטלקית מן המוקדמות ועד לעכשוויות.

הרצאה 2 – טורינו: אמנות מצרית במרכז אירופה

 הבירה הראשונה של איטליה, שם גם נולד מלכה הראשון. מצטיינת ברחובותיה הישרים, בארמונות מפוארים וכיכרות מרהיבות ומקושטות. נראה את "תכריכי ישו" בדואומו של העיר. נבקר במוזיאון המצרי, הגדול ביותר בעולם לאחר זה שבקהיר ונראה את אוספי האמנות של שושלת סבוייה.

הרצאה 3 – בולוניה

עיר קסומה אשר שימרה את האופי האדריכלי של ימי הביניים והרנסנס. ידועה במבני העיר האדומים ולכן נקראת "האדומה". נראה יצירות של מיכאלאנג'לו בקבר של דומניקוס, נביט בתבליטים המספרים את התנ"ך של ג'קופו דלה קוורצ'ה המקשטים את כנסיית פטרוניוס – החמישית בגודלה בעולם. נראה את "המגדלים הנטויים" "החמורים" של העיר בדרכנו לגלריה הלאומית בעיר, שם נראה יצירות של ג'וטו, רפאל, גוידו רני ורבים אחרים. לא נפסח על המזרקה הענקית בכיכובו של נפטון בכיכר הראשית של העיר.

הרצאה 4 –מנטובה

העיר מנטובה, שעל נהר המינצ'ו, מעוזה של משפחת גונזאגה, שהייתה פטרונית אמנות חשובה. המשפחה הותירה ארמונות מרהיבים בתכולתם פאלאצו דוקלה ופאלאצו דל טה, שתכנונם האדריכלי, ותמשיכי הקיר (פרסקאות) שבהם, נעשו על ידי מיטב ציירי התקופה שפעלו בשרות המשפחה. נסייר בעיר הקסומה ונלמד את סודותיה.

הרצאה 5 – פארמה

העיר, הידועה בזכות גבינת הפרמזן, הקרויה על שמה של העיר, מלאה בשכיות חמדה תרבותיות. שלטה בה משפחת פרנזה, ובה נולדה מלכת ספרד העתידית. האמן הנודע קורג'ו עיטר מבנים רבים בעיר. נכיר את בית הטבילה, הדואומו, המנזר של הנזירות, אשר בכולן יצר האמן יצירות שהדהימו את בני דורו ואתגרו את שאר האמנים לפלס דרכים חדשות בציור. לא נפסח גם על הארמונות המפתיעים של העיר.

 הרצאה 6 –   פרארה ומודנה

שתי ערים קסומות בהן שלטו שליטים נאורים במהלך תקופות ממושכות. הללו, דאגו להנציח כוחם במבנים מפוארים, פסלים ושכיות תרבות נוספות. העיר פרארה מושבה של משפחת השליטים אסטה. קורות הקהילה היהודית בעיר במהלך הדורות, שהונצחו בחלקם בסרט "הגן של פינצי קונטיני" סרטו של הבמאי ויטוריו דה סיקה, המבוסס על ספרו של ג'ורג'יו באסאני. בעיר מודנה מושב הארכיבישוף בעבר, ניצב הדואומו המרשים מהמאה ה- 12, ספריית אסטנסה וארמון הדוכס.

הרצאה 6  – רוונה

רוונה הייתה בירתה של האימפריה הרומית המערבית לקראת סוף דרכה של האימפריה. העיר ידועה בזכות הפסיפסים המוקדמים ביותר באמנות הנוצרית. נעמוד על הסיבה להיותה העיר היחידה בה ניתן לראות פסיפסים כה מוקדמים. נסקור את מבניה ההיסטוריים ונראה את יצירות הפאר בה.

הרצאה 7 –  פדובה

 העיר מלאה בשכיות חמדה אותם נכיר. גולת הכותרת הינה קפלה סקרובניי, המכונה גם קפלה ארנה ותמשיחי הקיר (פרסקאות) של האמן ג'וטו די בונדונה – פורץ הדרך המשמעותי באמנות ימה"ב , וסמן ראשית הרנסנס בציור.

נבקר בכנסייה הענקית סנט אנטוניו ונלמד על מפעלו של דונטלו בעיר – התבליטים בכנסייה ופסל הפרש הראשון בעולם בעת החדשה. נסייר בסמטאות העיר העתיקה ובבניין האוניברסיטה המרשים.

הרצאה 8– אורבייטו

העיר השוכנת על צוק גבוה המשמש הגנה טבעית ידועה בזכות הדואומו המרשים, אחת מהכנסיות היפות בעולם. החזית המקושטת בצפיפות רבה מתארת בתבליטיה גם את סיפור אדם וחווה. בתוך הכנסייה נשמע את סיפור "הנס של בולסנה" והקפלה המרשימה. שיאו של הביקור יהיה צפייה בקפלה המעוטרת ביותר, פרי עבודתם של שני ענקי הרנסנס – פרא אנג'ליקו ולוקה סניורלי.

הרצאה 9 – פומפייהעיר שהתעוררה מתרדמתה

העיר כוסתה באפר וולקני בגובה של ששה מטר השתמרה בצורה יוצאת דופן. בזכות עובדה זו נוכל לטייל בעיר המשגשגת של האימפריה הרומית. נבחן את שרידיה יחד עם תמונות שיחזור מדוייקות שתאפשרנה הבנה של חיי עיר לפני אלפיים שנה. נסייר בבתי העשירים המלאים בפסיפסים ובציורי קיר, נראה פסלים שהשתמרו, נבקר ב"בית הבושת" המפורסם ונעמוד על משיכתה של העיר להמוני תיירים אז, והיום.

הרצאה 10 – ויצ'נזה, ורונה ועיירות נוספות

בויצ'נזה נלמד על פועלו של גדול האדריכלים – אנדראה פאלאדיו – ונבקר בין השאר בווילות אותן בנה ובתיאטרון היוצא דופן תיאטרו אולימפיקו בויצ'נזה. בוורונה נשמע את הסיפור של יוליה ורומיאו ונראה את האמפיתאטרון הרומי המפורסם, הפעיל כיום, ומארח את פסטיבל האופרה הקייצי, מהחשובים בעולם. העיירה פוזאנו, מקום הולדתו של אנטוניו קאנובה, מגדולי פסלי המאה ה-19. נבקר גם באורבינו ובעיירות קסומות נוספות.

הרצאה 11 – טוסקנה: הערים הקסומות

נסייר בעיירה המיניאטורית מונטהרג'וני, נטפס לעיירה מונטפולצ'יאנו, נבקר ב"עיר האידיאלית" פיאנצה ונשוטט בעיר העתיקה לוקה, על שכיות החמדה המפתיעות שלה, כולל מצבת הקבר המרגשת של אליארה דל קארטו שהזמין בעלה האוהב.

הרצאה 12 – סיינה – עיר של מרוצי סוסים ויצירות אמנות מפתיעות

נשמע, נראה ונלמד על ה"פאליו" – מרוצי הסוסים הנערכים בעיר מאות שנים. נסייר בכיכרות ובסמטאות. נכיר את ההיסטוריה המפוארת שלה בה שימשה כעיר עשירה ומפותחת בכל איטליה. ניכנס אל הדואומו המפואר ובו יצירות של דונטלו, מיכלאנג'לו, ברניני ורבים אחרים. נסייר בבניין העיריה הפועל כבר 700 שנה ונעמוד מופתעים מציורי הקיר המקשטים את החדרים אשר מהווים כיום את המוזיאון העירוני. ניכנס אל בית הטבילה המפואר, המעוטר ביותר בכל טוסקנה.

 

 

 

 

 

 

הרצאות נוספות

הרנסנס – סדרת מבוא

הרנסנס – אדריכלות, פיסול וציור – סדרת מבוא  מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה. מחבר הספרים –  "משחקי האלים",

קרא עוד »

פטרוני אמנות באיטליה

פטרוני האמנות ברנסנס האיטלקי מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה. מחבר הספרים –  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן

קרא עוד »
דילוג לתוכן